V poslednom období zažíva 3D technológia trojrozmernej tlače obrovský boom a jej dôveryhodnosť rastie aj v podnikateľskom sektore. Redakcia webového magazínu Tech Pre Research sa zamerala na to, ako môže byť aditívna výroba užitočná pre firemné prostredie, a vykonala globálny prieskum medzi podnikmi na túto tému.
Z ich reportu je zrejmé, že technológiu 3D tlače využíva v rámci svojho biznisu len málo firiem (hoci toto číslo nie je vôbec zanedbateľné a ide o 12 %), ale značné množstvo ju zvažuje. Konkrétne 19 % počíta s jej nasadením do 12 mesiacov a ďalších 29 % ju už zvažuje, aj keď ešte nemá konkrétne plány na jej implementáciu. Zvyšných 40 % opýtaných firiem zatiaľ 3D tlač nijako nerieši a neplánuje ju v rámci svojho biznisu využiť.
Na čo firmy 3D tlač využijú?
Podľa reportu sa ukazuje, že 3D tlač sa stáva dôležitou technológiou v oblasti výskumu a vývoja, vzdelávania a aj výroby, pričom prevažne sa jedná o veľké podniky. Vysoké percento podnikov, ktoré zvažujú nasadenie aditívnej výroby, poukazuje na to, že manažment spoločností si je vedomý, aké prínosy by im mohla trojrozmerná tlač ponúknuť, a preto nechcú túto technológiu ignorovať.
Na čo sa v súčasnosti 3D tlač vo firmách používa? Celých 73 % opýtaných hovorí, že ju využívajú na testovanie nových nápadov a konceptov, 67 % ďalej využíva 3D tlač na výrobu prototypov v rámci výskumu a vývoja. Prototyp vytvorený 3D tlačou je totiž značne lacnejší, než keď sa vyrába klasickou cestou. Pomerne veľké percento respondenov až 40 % využíva trojrozmernú tlač na výrobu dielov používaných organizáciou a 19 % na priamu výrobu a produkciu tovaru. Necelých 16 % na výrobu pomôcok pre zamestnancov a kancelárskych potrieb a 14 % na tvorbu náhradných dielov pre zákazníkov.
3D tlač tak dokáže uspokojovať veľmi špecifické potreby organizácií, najmä vďaka možnosti lacnej produkcie určitého sortimentu v nízkych sériach. Práve v takýchto situáciách je totiž klasická výroba zvyčajne veľmi drahá a 3D tlač tak zapĺňa existujúci priestor.
Zdroj: ICT manažer